poniedziałek, 24 maja 2021

Skrzyp polny i jego dobroczynny wpływ na rośliny w ogrodzie

Czy wiesz, że skrzyp polny podobnie jak pokrzywa może być wykorzystany jako nawóz lub środek zwalczający mszyce w ogrodzie ? 

A może uprawiasz warzywa dla swoich dzieci, bądź wnuków i starasz się nie używać nadmiaru chemii do ochrony roślin? 

Myślę, że to temat dla Ciebie. Zapraszam do poznania sekretów tej niezwykłej rośliny.


Nie jestem co prawda fanatyczką ekologii, ale jeżeli mam możliwość zredukować ciężką chemię w swoim ogrodzie, chociażby zważając na dobro pszczół to wybieram alternatywne, naturalne środki. 

Jako, że nie jestem zielarzem wybaczcie, ale nie poruszę tematu zastosowania skrzypu polnego w zielarstwie. Zawsze jeżeli coś polecam to są to metody wypróbowane i sprawdzone więc przejdziemy od razu do metod wykorzystania skrzypu polnego w ogrodnictwie.

Moja przygoda z poszukiwaniem ekologicznych środków zwalczania chorób i szkodników w ogrodzie rozpoczęła się od mojej pierwszej ciąży.

Po pierwsze bałam się stosować chemicznych oprysków, a po drugie postanowiłam potraktować ten czas, jako dobry moment testowania naturalnych metod w ogrodzie.

Był to też czas kiedy nastawiłam się na ekologiczną uprawę pomidorów w gruncie i innych warzyw sezonowych. Wiele osób wątpiło w sukces tego pomysłu. Trzeba było jednak widzieć miny niedowiarków w momencie moich zbiorów. Szczerze były to najładniejsze i najzdrowsze pomidory, które udało mi się wyhodować do tamtego momentu.



Wracając do tematu, środki ze skrzypu polnego zapobiegają rozwojowi chorób grzybowych oraz dostarczają roślinom wielu cennych składników odżywczych podczas nawożenia. Można również stosować opryski z wywaru do zwalczania chorób grzybowych oraz szkodników (np. przędziorek, mszyca).


Przepis na gnojówkę:

500 g posiekanego skrzypu zalewamy 5 l zimnej wody i odstawiamy w zamkniętym pojemniku na ok. 14 dni. Każdego dnia preparat mieszamy raz dziennie. Gdy podczas mieszania płyn już się nie pieni – wówczas gnojówka jest już gotowa. Gnojówkę stosujemy do podlewania roślin, rozcieńczając ją wodą w proporcji 1 dawka gnojówki : 20 dawek wody.

Gnojówkę ze skrzypu, stosowałam i stosuję nadal naprzemiennie z gnojówką pokrzywową, do warzyw oraz roślin ozdobnych w ogrodzie. Widocznie wzmacnia rośliny i poprawia ich kondycję. Gnojówkę ze skrzypu możemy stosować do podlewania warzyw przez cały sezon, co kilka dni (ja stosuję co ok. 5 dni).


Przepis na wywar:

250 g posiekanego skrzypu umieszczamy w garnku i zalewamy zimną wodą (2,5 l). Następnie odstawiamy pojemnik na 24 h. Następnie garnek stawiamy na ogień i gotujemy przez 30 min (od momentu zagotowania). Po 30 min garnek z preparatem odstawiamy do wystudzenia. Przecedzony wywar stosujemy do oprysku rozcieńczony z wodą w proporcji 1:5. Oprysk ze skrzypu polnego możemy wykonywać na wszystkie części rośliny.

Kiedy okazało się, że wywar jest bardzo skuteczny w ochronie warzyw przed chorobami grzybowymi, zaczęłam stosować go również w ogrodzie do roślin ozdobnych.

Decydując się na opryski naturalne, należy wykonywać je co 3-4 dni. Tylko regularne stosowanie przynosi efekty. Ja stosuje opryski wywarem ze skrzypu przez cały sezon, w korelacji z opryskiem z gnojówki z czosnku (naprzemiennie co 3 dni).

Jeżeli jesteście ciekawi innych naturalnych metod stosowanych w ogrodzie polecam zajrzeć tutaj:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz